I love saving money!

 

Het duurt nog wel even voordat het weer tijd is voor het ‘Holiday Season’, maar ieder jaar loop ik er zelf weer tegenaan dat het kopen van cadeau’s zoveel geld kost. Naast dat ik een aantal (be)spaar-tips voor jullie heb, zal ik de komende tijd ook posten over leuke, zelfgemaakt cadeau’s. Een zelfgemaakt cadeau zegt zoveel meer dan een cadeau uit de winkels, vinden jullie ook niet?!

De tips die ik jullie geef zijn niet alleen van toepassing op de decembermaand natuurlijk. Ik ga zelf aankomende zomer mijn langverwachte droomreis door Japan maken. Ik heb hier aardig wat geld voor nodig, aangezien Japan een heel duur land is. Ik ben dan ook al begonnen met sparen. Als je iets heel graag wilt dan moet je concessies doen. Ik wil dit al járen heel graag en ga mijn droom nu werkelijkheid maken. Dat betekent dus dat ik veel zal moeten laten.. Zoals shoppen bijvoorbeeld. Ik heb hier totaal geen moeite mee, want ik weet waar ik het voor doe.
Nu klinkt het alsof ik helemaal niet meer shop, maar natuurlijk kan ik gerust een nieuw topje kopen. Alleen niet meer tassen vol 😉

Hier de (be)spaar-tips:

  • Het eerste waar je mee begint is een grip krijgen op je financiën. Maak een huishoudboekje. Dit klinkt heel ouderwets, maar geeft je een heel goed overzicht van wat er in komt en uit gaat. Er zijn verschillende manieren om een huishoudboekje te maken. Online zijn daar veel programma’s voor.
  • Let de komende tijd goed op wat je koopt. Vaak kopen we impulsief de grootste onzin. Probeer je bewust te worden  of dat wat je koopt nu noodzakelijk is of dat het voor de heb is.
  • Pin iedere week een vast bedrag voor boodschappen, cadeau’s, etentjes en andere uitgaven. Je zult zien dat je minder snel grote aankopen doet, omdat het pijnlijker is als je het geld daadwerkelijk uit je portemonnee ziet verdwijnen.
  • Maak boodschappenlijstjes. Hierdoor voorkom je dat je in de supermarkt onnodige spullen in je mandje/wagentje gooit.
  • Deel spullen met vrienden en familie. Als voorbeeld: ik wissel geregeld met een vriendin (Donna) van tijdschrift. Zij is lid van de Jackie, ik van de Marie-Claire en Glamour. Scheelt heel veel geld, want ik kocht vaak heel veel tijdschriften in de winkel. Nu lees ik de drie bladen die ik het leukste vind, maar door het ruilen betalen we beide niets meer.

    Dit kan natuurlijk ook meer meer dingen!

  • In mijn vorige post vertelde ik over de najaarsschoonmaak. Zet spullen die je wegdoet en nog in goede staat zijn op Marktplaats. Zo verdien je nog wat aan je oude spullen en kan je dit geld weer opzij zetten.
  • Kijk waar je in huis op licht/elektriciteit kan besparen. Laat je computer niet de hele dag aanstaan, doe het licht uit in ruimtes waar je niet bent, etc. Kleine dingen maken een groot verschil.
  • Vergelijk prijzen als je iets nieuws wilt aanschaffen.
  • Laat je niet teveel verleiden door online te shoppen.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben!

Liefs,
Laura

 

Geef een reactie

