Wil je meer weerstand deze herfst? Wellicht dat deze TCM tips jou kunnen helpen

Omdat ik met Chinese kruiden werk heb ik het afgelopen jaar het eerste jaar van Chinese Geneeskunde gestudeerd. Ook wel Traditional Chinese Medicine (TCM) of in het Nederlands; Traditionele Chinese Geneeskunde (TCG). Om meer feeling te krijgen waarmee ik werk en mensen beter te kunnen helpen. Het was een leuk en zeer boeiend jaar.

In het kort en super beknopt zal ik hieronder uitleggen wat TCM precies inhoud:

  • Chinese geneeskunde bestaat al meer dan 3000 jaar. In tegenstelling tot Westerse Geneeskunde zoals wij die kennen, wat pas in de 19e eeuw in opkomst was.
  • Bij TCM geloven ze in Qi. Qi is een fundamenteel concept uit de Chinese cultuur, doorgaans gedefinieerd als adem, levenskracht, vitale energie of spirituele energie dat deel uitmaakt van alles wat bestaat. Laten we dus voorop stellen dat alles een energie heeft. De lucht, water, onze organen. I know, lastig te begrijpen voor een westerling, neem het voor het gemak maar even aan. 😉
  • De volgende stap is Yin & Yang, ook een energie. Zonder Yin geen Yang en vice versa. Yin en Yang is gekoppeld aan o.a. dag en nacht.
  • Dan zijn er nog de 5 fases ook wel de 5 elementen. Hout – Vuur – Aarde – Metaal – Water. Elk orgaan is gekoppeld aan een element. En de organen zijn gekoppeld aan onze huid, haren, oren, ogen, neus, botten, spieren etc. etc.
  • Kortom: Als de Qi niet vrij is ons lichaam kan stromen, kan de balans tussen Yin & Yang verstoort worden en de elementen uit balans brengen. Hierdoor kunnen er lichamelijke klachten optreden. Ook invloeden van buitenaf kan hier aan meewerken en ons slaap, eet en drink patroon kan invloed hebben.

Tijdens het surfen kwam ik deze tips tegen van Jeanine Hofs. Klik hier om naar haar website te gaan.

De tips om meer energie in de herfst te krijgen neem in zelf ook in acht. Ik heb gemerkt door wat kleine aanpassingen in mijn eet- en drinkpatroon dat ik me beter voel en lekkerder de winter in ga. En met eet- en drinkpatroon bedoel ik warme maaltijden en dranken. Hier houdt je maag van en hierdoor kan hij makkelijker alles verteren. Mede door dit soort tips heb ik al zeker een jaar geen dip gehad. Natuurlijk heb ik ook wel eens mijn dag niet, maar ach, dat hoort erbij. Zonder dalen geen pieken zeg ik dan maar! 🙂

Nog een tip van mijzelf voor het hele jaar. Positive thinking! 😉

Hopelijk hebben jullie er iets aan!

Liefs,
Amanda

Plaatje: Qi teken. 

2 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Jeanine Hofs
    Sep 18, 2012 @ 07:11:05

    Hoi Amanda
    Leuk dat je mijn tips over meer weerstand in de herfst deelt! Ik wens jou en alle lezers een fijne en energieke herfst!
    Groet, Jeanine Hofs

    Beantwoorden

    • weaimtopleaseblog
      Sep 18, 2012 @ 07:22:28

      Hoi Jeanine,
      De tips op jou blog/website spraken mij erg aan en ik dacht die moet ik even delen. Een erg leuke website/blog heb jij ook. Ik zal zeker volgen in de toekomst! 🙂
      Jij ook een mooie en goede herfst!
      Groetjes,
      Amanda

      Beantwoorden

Geef een reactie

